PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska z dnia 24.01. 2018 r., od godz. 14:00 w Urzędzie Gminy w Białych Błotach.

 


 
Protokół 
z posiedzenia  Komisji Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska 
z dnia 24.01.2018r. od godz. 14.00 w Urzędzie Gminy Białe Błota, ul. Szubińska 7 
 
W posiedzeniu udział wzięli: przewodniczący komisji Zbigniew Moroz, radna Alina Puppel, radny Piotr Mądrzyński, radny Sebastian Orlik, radna Gabriela Żernicka, radny Krzysztof Kowalewski, inspektor p. Renata Dworak, p. Krystyna Kołodziejczak kierownik referatu Budżetu i Finansów, p. Patrycjusz Migawa kierownik COEiS, inspektor p. Michał Sidor, p. Tomasz Sura Komendant Komisariatu Policji w Białych Błotach, mieszkaniec Białych Błot i p. Jerzy Różdżyński prezes stowarzyszenia Awangarda.                      
(na komisję spóźnił się radny Piotr Mądrzyński)
 
 
Przewodniczący komisji Zbigniew Moroz powitał wszystkich obecnych i przedstawił następujący porządek posiedzenia komisji: 

1.      Bezpieczeństwo.
2.      Inwentaryzacja kanalizacji deszczowej.
3.      Zimowe utrzymanie dróg.
4.      Zapoznanie się z projektami uchwał na sesję.
5.      Sprawy bieżące. 
 
Ad. 1. Bezpieczeństwo. 
 
Jako pierwszy głos zabrał p. Tomasz Sura Komendant Komisariatu Policji w Białych Błotach, który przekazał, iż w roku 2017 służba prewencyjna przeprowadziła ponad 2.000 interwencji. Łącznie wszczęto 390 postępowań karnych i 56 postępowań karnych wobec pijanych kierowców. 
 
(na komisję przybył radny Piotr Madrzyński, godz. 14.15) 
 
Radna Alina Puppel pytała o inicjatywę społeczną powstania strzelnicy w Białych Błotach. 
 
Komendant Tomasz Sura odpowiedział, że dysponentem tego obiektu jest Komenda Wojewódzka Policji. Strzelnica nie może być i nie jest użytkowana, bo nie spełnia wymogów. 
 
Przewodniczący komisji p. Zbigniew Moroz
pytał czego oczekuje komisariat Policji w Białych Błotach od urzędu gminy? 
 
Komendant Tomasz Sura odpowiedział, że zostały wystosowane dwa pisma do urzędu gminy z prośbą dofinansowanie dodatkowych patroli i zakup pojazdu. Obecnie do dyspozycji jest 5 pojazdów. 
 
Radna Gabriela Żernicka proponowała, aby zorganizować spotkania przedstawicieli policji z osobami starszymi dot. wzmożenia czujności w sytuacji kradzieży, zachowania na przejściach dla pieszych.  
  

Ad. 2. Inwentaryzacja kanalizacji deszczowej. 

Przewodniczący komisji p. Zbigniew Moroz mówił, że niektóre studzienki kanalizacji deszczowej są gminne, a niektóre są w zarządzie ZWiUK. Proponował, aby zostały przejęte przez jeden podmiot, gminę lub ZWiUK. W przypadku zarwania studzienki nie wiadomo, kto ma ją naprawić. 
 
Inspektor p. Michał Sidor mówił, że są zawarte trzy umowy w 2014 r  na okres 10 lat. Następnie odczytał treść umowy. 
 
Radna Gabriela Żernicka wspomniała, że złożyła interpelację w tej sprawie, aby to zinwentaryzować i przekazać jednej stronie.   

Radna Alina Puppel stwierdziła, że z treści zawartej umowy można wyczytać, że urząd gminy uzyskuje przychód z tytułu wydzierżawienia danych studzienek od ZWiUK-u.  
 
Radny Krzysztof Kowalewski pytał w jakiej kwocie ZWIUK obciąża gminę w realizacji tych zadań? 

Inspektor Michał Sidor odpowiedział, że jest to kwota 21.000 zł miesięcznie. Następnie omówił zadania wykonywane przez referat m.in. posypywanie dróg, usuwanie śniegu. 
 
Radna Alina Puppel pytała o jakość materiału, który jest wysypywany na drogi w jaki sposób jest dokonywana specyfikacja?. Jakie są wymagania w stosunku do wykonawcy w stosunku do jakości wysypywanego materiału? 
 
Radna Gabriela Żernicka
w imieniu mieszkańców z Trzcińca prosiła o odśnieżenie ul. Gminnej za torami. 
 
Radna Alina Puppel stwierdziła, że odczytując daty zawarcia umów dzierżawy z ZWiUK jest półtora roku różnicy między zawarciem umów. ZWiUK przez półtora roku nie miał żadnych obowiązków, nie było żadnych faktur. Dajemy dzierżawę na 10 lat, umowa jest podpisana półtora roku po przekazaniu dzierżawy na okres 2,5 roku. 
 
Radna Gabriela Żernicka proponowała, aby wystosować wniosek o przygotowanie projektu uchwały przez radcę prawnego urzędu gminy, która zmobilizuje wójta do przedstawienia radzie informacji jakie koszty poniósł urząd gminy i co zostało przekazane ZWiUK-owi. 
 
Radna Alina Puppel
mówiła o niefunkcjonującej oczyszczalni ścieków. Nie ma protokołów inwentaryzacyjnych. 
 
Radny Piotr Mądrzyński proponował, aby samochód, który przywozi kruszywo na drogę posiadał wydruk z wagi.    
 
Ad. 4. Zapoznanie się z projektami uchwał na sesję. 

-Projekt uchwały w sprawie akceptacji kierunku działania Wójta Gminy Białe Błota. 
 
Projekt omówiła p. Renata Dworak mówiąc, że jest to uchwała intencyjna i jej podjęcie spowoduje wyrażenie zgody na realizację projektu. Wkład własny wynosi 103.000 zł. będzie to w pełni finansowane z budżetu żłobka. 
 
-Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie przyjęcia samorządowego programu przyznającego uprawnienia członkom rodzin wielodzietnych zamieszkałych na terenie gminy Białe Błota. 
 
Inspektor p. Renata Dworak mówiła, że jest to 50% dofinansowanie do biletów miesięcznych linii autobusowej PKS.   

Radna Alina Puppel wspomniała, że złożyła do urzędu zapytanie dot. dofinansowania placów zabaw w Murowańcu z programu OSA. Dofinansowanie wynosi 80% 

Inspektor p. Renata Dworak poinformowała, że w tej sprawie wójt podjął odmowną decyzje. 
 
-Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Gminy Białe Błota nr RGK.0007.190.2017 z dnia 28 grudnia 2017r w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy Białe Błota dla publicznych i niepublicznych: szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. 
 
Kierownik COEiS p. Patrycjusz Migawa mówił, że zmieniony jest zapis dot. wejścia  w życie tej uchwały.
Dyskutowano nad przekazaniem placów zabaw pod nadzór jednej jednostki, lokalizacji wiat przystanków autobusowych, koszenia traw na poszczególnych terenach.
Kierownik COEiS p. Patrycjusz Migawa mówił, że została wykonana inwentaryzacja wiat przystankowych.
 
-Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Białe Błota w roku 2018. 
 
Kierownik referatu Budżetu  i Finansów p. Krystyna Kołodziejczak
 mówiła, że gmina występuje o kwotę 4.500.000 zł na pokrycie inwestycji. W WPF na lata 2018-2024 wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne pod nazwą: budowa budynku przedszkola w miejscowości Zielonka. Łączny nakład tej inwestycji wynosi 2.042.055 zł 
 
Radna Alina Puppel pytała dlaczego tego zadania wcześniej nie ujęto w budżecie? Były wykreślane inne inwestycje, a obecnie wprowadza się nowe zadanie. Oszukano mieszkańców z różnych sołectw pokazując kwoty w prowizorium i potem je zdejmując. Dodała, że z sołectwa Murowaniec zginęła kwota ponad 400.000 zł. Zostały zgłoszone inwestycje, które powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności takie jak: ulica Sobótki, ul. Kadetów, ul. Strusia w Murowańcu, ul. Ptasia. 
 
Radna Gabriela Żernicka dodała, że jest to niesprawiedliwe społecznie, bo Zielonka dostała żłobek ze świetlicą. Gmina zaciąga pożyczki na zadania, a inne sołectwa są okradane z pieniędzy. W prowizorium było 600.000 zł na ul. Chlebową, a ul. Drzewna otrzymała 250.000 zł. Radna pytała, gdzie jest 400.000 zł? 
 
Radny Krzysztof Kowalewski pytał, czy kwota podana przez p. Krystynę Kołodziejczak ponad 2.000.000 zł, to jest kosztorys inwestorski?. Czy jest to kwota, która wynika z zapytań ofertowych? 
 
Kierownik p. Krystyna Kołodziejczak mówiła, że jest informacja, że ta kwota wystarczy.
-Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Białe Błota 2018 rok. 
 
Kierownik p. Krystyna Kołodziejczak omówiła ww. projekt uchwały oraz poprawki do tej uchwały. Wspomniała, że w poprawkach do uchwały części opisowe nie odpowiadają części tabelarycznej. W związku z tym wprowadza się dodatkowe rozdziały wraz z opisem. 
 
Radny Krzysztof Kowalewski stwierdził, że dla GCK to też są wyrzucone pieniądze, bo nie wyobraża sobie, żeby na podstawie tego została wykonana inwestycja przy szkole podstawowej. 
 
Następnie na komisję przybył Pan Jerzy Różdżyński prezes stowarzyszenia Awangarda. Omówił działalność stowarzyszenia, które zajmuje się organizacją strzelecką. Mówił, że stowarzyszenie jest zainteresowane rewitalizacją strzelnicy w Białych Błotach. Przekazał, że niezbędny jest remont tej strzelnicy. Gmina nie będzie ponosiła żadnych kosztów. Odbyły się z rozmowy z dyrektor szkoły w Białych Błotach, jak i Łochowia i jest pomysł stworzenia młodzieżowego ośrodka strzeleckiego. Celem jest powrót strażnicy do gminy. Prezes wspomniał, że oczekuje poparcia rady gminy w tej sprawie. 

Radna Alina Puppel stwierdziła, że  jest mało informacji wśród społeczeństwa, czego to dotyczy? Jak to ma funkcjonować w przyszłości? 

Przewodniczący komisji p. Zbigniew Moroz zapewnił o wsparciu stowarzyszenia przez radę gminy. 
 
Radna Alina Puppel zaproponowała, aby komisja wypracowała stanowisko w tej sprawie, aby stowarzyszenie miało możliwość działania. Stwierdziła, że należy  przygotować w tej sprawie projekt uchwały na najbliższą sesję, która zobliguje wójta do działań w tym zakresie.   
Komisja wyraziła pozytywną opinię, co do działalności stowarzyszenia, które we własnym zakresie chce zrewitalizować strzelnicę i wnosi o przychylne działanie w tej sprawie ze strony wójta. Natomiast stowarzyszenie powinno zobowiązać się do prowadzenia cyklicznych zajęć na rzecz mieszkańców.  
Komisja przyjęła pozytywnie zaproponowane stanowisko.
Przewodniczący komisji podziękował wszystkim za przybycie i zakończył posiedzenie komisji.
Protokołowała:
A.Cabańka

metryczka


Wytworzył: Anna Cabańska (6 września 2018)
Opublikował: Anna Cabańska (6 września 2018, 09:54:31)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 407