NULL string(0) ""

Uchwała nr XXXIX/480/2006Rady Gminy Białe Błotaz dnia 27 kwietnia 2006w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na terenie Gminy Białe BłotaNa podstawie art. 18 ust 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. Nr.142, poz.1591 ze zmianami: z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203 z 2005 Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, ) oraz art.7 ust.3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych1) (Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zmianami: z 2002 r. Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 110, poz. 1039, Nr 188, poz. 1840, Nr 200, poz. 1953, Nr 203, poz.1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 880 i 884, Nr 96, poz. 959, Nr 123, poz. 1291, Nr 281, poz. 2782, z 2005 Nr 130, poz. 1087, Nr 143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1365, Nr 167, poz. 1399, Nr 169, poz. 1419, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1484) uchwala się, co następuje:

Uchwała nr XXXIX/480/2006
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 27 kwietnia 2006


w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na terenie Gminy Białe Błota

Na podstawie art. 18 ust 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. Nr.142, poz.1591 ze zmianami: z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203 z 2005 Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, ) oraz art.7 ust.3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych1) (Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zmianami: z 2002 r. Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 110, poz. 1039, Nr 188, poz. 1840, Nr 200, poz. 1953, Nr 203, poz.1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 880 i 884, Nr 96, poz. 959, Nr 123, poz. 1291, Nr 281, poz. 2782, z 2005 Nr 130, poz. 1087, Nr 143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1365, Nr 167, poz. 1399, Nr 169, poz. 1419, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1484) uchwala się, co następuje:


Uchwała  Nr XXXIX/480/2006                                               

Rady Gminy  Białe Błota

z dnia 27 kwietnia 2006 r.

            w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na terenie Gminy Białe Błota

 

Na podstawie art. 18 ust 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. Nr.142, poz.1591 ze zmianami: z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr  214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203 z 2005 Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, ) oraz art.7 ust.3  ustawy z dnia 12  stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych1) (Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zmianami: z 2002 r. Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 110, poz. 1039, Nr 188, poz. 1840, Nr 200, poz. 1953, Nr 203, poz.1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 880 i 884, Nr 96, poz. 959, Nr 123, poz. 1291, Nr 281, poz. 2782, z 2005 Nr 130, poz. 1087,  Nr 143, poz. 1199, Nr 164, poz. 1365, Nr 167, poz. 1399, Nr 169, poz. 1419, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1484) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. 1. Na terenie Gminy Białe Błota zwalnia się od podatku od nieruchomości, nieruchomości lub ich części na których podatnik będący przedsiębiorcą utworzył w związku z nową inwestycją co najmniej 5 nowych miejsc pracy i zachowa je przez okres nie krótszy niż rok. Zwolnienie z podatku obejmuje tylko nową inwestycję tj. nowo nabyte grunty, nowo wybudowane budynki i budowle lub ich części przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej oraz nieruchomości lub ich części, na których po raz pierwszy rozpoczęto działalność gospodarczą. Zwolnienie nie dotyczy nieruchomości lub ich części na których wykonywana jest działalność w zakresie usług developerskich.

2. Zwolnienie przysługuje na okres:

   1)   1 roku - jeśli w wyniku inwestycji lub rozpoczęcia po raz pierwszy działalności gospodarczej na danej nieruchomości lub jej części utworzono co najmniej 5 miejsc pracy;

   2)   2 lat - jeśli w wyniku inwestycji lub rozpoczęcia po raz pierwszy działalności gospodarczej na danej nieruchomości lub jej części utworzono co najmniej 10 miejsc pracy;

3)  3 lat - jeśli w wyniku inwestycji lub rozpoczęcia po raz pierwszy działalności gospodarczej na danej nieruchomości lub jej części utworzono co najmniej 30 miejsc pracy;

4)  4 lat - jeśli w wyniku inwestycji lub rozpoczęcia po raz pierwszy działalności gospodarczej na danej nieruchomości lub jej części utworzono co najmniej 50 miejsc pracy:

5)  5 lat - jeśli w wyniku inwestycji lub rozpoczęcia po raz pierwszy działalności gospodarczej na danej nieruchomości lub jej części utworzono co najmniej 100 miejsc pracy;

3. Warunek utworzenia nowych miejsc pracy uważa się za spełniony, jeśli nastąpił u przedsiębiorcy wzrost liczby pracowników w odniesieniu do średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających fakt nabycia uprawnień do zwolnienia, w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy.

 4. Przy ustalaniu wzrostu poziomu zatrudnienia, uwzględnia się tylko pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz jednocześnie zamieszkałych i zameldowanych na terenie Gminy Białe Błota, jeśli  podatnik będący przedsiębiorcą odprowadza od wynagrodzeń tych pracowników wymagane przepisami składki i podatki w terminie.

5. Zwolnienie od podatku przysługuje, jeżeli zwiększony poziom i zasady zatrudnienia, o których mowa w ust. 3, na terenie Gminy Białe Błota zostaną utrzymane przez cały okres zwolnienia.

§ 2.1. Zwolnienie, o którym mowa w § 1 dotyczy nieruchomości, które powstały w wyniku nowych inwestycji.

2. Ze zwolnienia, o którym mowa w § 1 może również skorzystać podatnik będący przedsiębiorcą, który poszerza swoją działalność. Zwolnienie z podatku obejmuje wówczas tylko nową inwestycję tj. nowo nabyte grunty, nowo wybudowane budynki, budowle lub ich części przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej.

§ 3. Przedsiębiorca może uzyskać pomoc, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez niego w okresie kolejnych trzech lat poprzedzających dzień udzielenia planowanej pomocy nie przekracza kwoty stanowiącej równowartości 100 tys. euro.

§ 4. 1.Zwolnienie od podatku może być przyznane w momencie powstania obowiązku podatkowego, który to moment określa odpowiedni ustęp artykułu 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, z zastrzeżeniem § 12.

2. Zwolnienia z podatku od nieruchomości przyznaje się na pisemny wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą, złożony wraz z  deklaracją lub informacją w sprawie podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy, oraz z dokumentacją świadczącą o utworzeniu nowych miejsc pracy wraz z deklaracją utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez odpowiedni okres wskazany w uchwale.

3. Do wniosku, podatnik będący przedsiębiorcą jest zobowiązany załączyć zaświadczenia o pomocy de minimis, uzyskanej w okresie trzech kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, a jeżeli trzyletni okres obejmuje lata przed 1 maja 2004 r. - informację o pomocy publicznej nie przekraczającej równowartości 100 tys. euro, obliczonej zgodnie z art. 63 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z roku 2004 Nr 123, poz. 129).

4. Obowiązek składania deklaracji, informacji lub zaświadczeń trwa przez cały okres korzystania ze zwolnienia, zaś termin ich złożenia upływa z dniem 15 stycznia każdego roku podatkowego.

5. Przekroczenie terminu wskazanego w ust. 4 powoduje utratę prawa do zwolnienia z dniem 1 stycznia danego roku podatkowego, w którym należało złożyć deklarację, informację lub zaświadczenie .

6. W przypadku ubiegania się o zwolnienie w podatku od nieruchomości do wniosku załącza się:

   1)   pozwolenie na użytkowanie budynku lub budowli;

2)  poświadczone kserokopie formularza zgłoszenia do ubezpieczenia (ZUS ZUA, RCA, RNA, DRA).

3)  poświadczoną deklaracje PIT-4

7. Zwolnienie od podatku powstaje od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym nastąpił przyrost miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty, a ustaje z ostatnim dniem miesiąca, w którym przedsiębiorca nie spełnia warunków do zwolnienia od podatku.

8. Każdą zmianę stanu zatrudnienia powodującą utratę prawa do zwolnienia lub jego części, przedsiębiorca zobowiązany jest zgłosić organowi podatkowemu w terminie 14 dni od jej zaistnienia.

§ 5. 1. Podatnik korzystający ze zwolnienia, w czasie trwania zwolnienia składa organowi podatkowemu:

   1)   oświadczenie o spełnianiu warunków do zwolnienia - na początku każdego roku podatkowego w terminie do dnia 15 stycznia;

   2)   informację o stanie zatrudnienia wraz z poświadczonymi kserokopiami deklaracji rozliczeniowej (ZUS DRA) i odpowiednich imiennych raportów miesięcznych (ZUS RCA, ZUS RNA) oraz dowodami zapłaty składek i podatku dochodowego od osób fizycznych - w każdym roku podatkowym w terminach do 31 stycznia, 30 kwietnia, 31 lipca i 31 października.

2. Przekroczenie terminów wskazanych w ust. 1 powoduje utratę prawa do zwolnienia z dniem 1 stycznia danego roku podatkowego, z zastrzeżeniem § 12.

§ 6. W czasie korzystania ze zwolnienia podatnik będący przedsiębiorcą może wnioskować o zmianę okresu zwolnienia określonego w § 1 ust. 2 przy czym łączny okres zwolnienia nie może przekraczać 5 lat.

§ 7.  Utrata prawa do zwolnienia następuje w przypadku uzyskania przez przedsiębiorcę w okresie trzech kolejnych lat pomocy publicznej de minimis w kwocie przekraczającej równowartość 100 tys. euro.

§ 8. Prawo do zwolnienia od podatku, za cały okres jego przysługiwania, traci przedsiębiorca, który:

   1)   przedstawił organowi podatkowemu nieprawdziwe dane, o których mowa w § 4 ust. 2, lub

   2)   nie przekazał organowi podatkowemu informacji, o których mowa w § 4 ust. 3 i 6, lub

3)  nie utrzymał nowo utworzonych miejsc pracy przez okres zwolnienia.

§ 9. W przypadku utraty prawa do zwolnienia od podatku, organ podatkowy wyda stosowną decyzję. Przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu kwoty otrzymanej pomocy wraz z odsetkami, ustalonymi w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.

§ 10. Niniejsza uchwała nie ma zastosowania do sektorów określonych w art. 1 lit a-c rozporządzenia Komisji (WE) Nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis.

§ 11. Pomoc udzielona na podstawie uchwały stanowi pomoc de minimis i jest udzielana w szczególności zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis.

§ 12. 1. Zwolnienie z podatku od nieruchomości może także dotyczyć nowych inwestycji podlegających opodatkowaniu od 1 stycznia roku, w którym niniejsza uchwała wchodzi w życie.

2. W takim przypadku wniosek o zastosowanie zwolnienia z podatku od nieruchomości wraz z dokumentacją o której mowa w § 4 ust. 2 , 3 i 6 oraz korektą deklaracji lub informacji  dotyczącej podatku od nieruchomości podatnik może złożyć w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały. Do wniosku należy załączyć także informacje wymienione w § 5 ust. 1 pkt 2 uchwały za okres do dnia złożenia wniosku.

§ 13. Traci moc Uchwała Nr XVII/ 234 /2004 Rady Gminy Białe Błota z dnia 25 marca  2004 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na terenie Gminy Białe Błota

§ 14.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

                                                                                              Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota

 

                                                                                                             Bronisław Balcerowski

_____________________________________________________

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:

1) dyrektywy 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz. Urz. WE L 368 z 17.12.1992),

2) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20.07.1999).

Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

 

                                                          UZASADNIENIE

Artykuł 18. ust. 2 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach należy do wyłącznej właściwości rady gminy. Ustawą wyznaczającą określone granice w tym zakresie jest ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, która w art. 7 ust. 3 umożliwia radzie gminy wprowadzenie innych zwolnień przedmiotowych, poza zwolnieniami określonymi tą ustawą.

Niniejsza uchwała wprowadzona zostaje w miejsce Uchwały Nr XVII/ 234 /2004 Rady Gminy Białe Błota z dnia 25 marca  2004 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na terenie Gminy Białe Błota. Zmiana istniejącej uchwały podyktowana została koniecznością dostosowania przepisów do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Wprowadzenie zwolnień w podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców jest pomocą publiczną, do której należy stosować postanowienia Traktatu..

Uchwała ta nie ma zastosowania do sektorów określonych w art. 1 lit a-c rozporządzenia Komisji (WE) Nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis, dotyczących pomocy de minimis, tj.

a) sektora przewozu rzeczy i osób oraz działalności związanej z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu;

b) pomocy udzielanej dla działalności związanej z wywozem, mianowicie pomocy związanej bezpośrednio z ilością wywożonych produktów, ustanowieniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub wydatkami bieżącymi dotyczącymi prowadzenia działalności wywozowej;

c) pomocy uwarunkowanej użyciem towarów produkcji krajowej przed towarami przywożonymi.

W zależności od istniejącej sytuacji na terenie działania gminy można regulować istotne sprawy publiczne poprzez właściwą politykę podatkowa.

Gmina jest istotnym ogniwem całego systemu w kształtowaniu poziomu ekonomicznego na swoim terenie. Ważnym elementem na rynku lokalnym jest przyspieszanie rozwoju gospodarczego oraz zmniejszanie poziomu bezrobocia, poprzez wspieranie przedsiębiorczości. Możliwość kształtowania polityki podatkowej o znaczeniu lokalnym jest jednym z instrumentów stymulujących warunki do przyspieszenia rozwoju gospodarczego Gminy Białe Błota.

Uchwała w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości jest częścią Lokalnego Planu Rozwoju Przedsiębiorczości w Gminie Białe Błota.

Podjęcie tej uchwały ma kluczowe znaczenie dla ogólnego klimatu inwestycyjnego w Gminie Białe Błota oraz stwarzania warunków  dla systematycznego zmniejszania poziomu bezrobocia. Wprowadzenie przyjaznej polityki podatkowej dla inwestorów w Gminie, poprzez wprowadzenie czasowych zwolnień w podatku od nieruchomości, stworzy warunki dla jej rozwoju ekonomicznego oraz w przyszłości, po okresie działania zwolnienia spowoduje wzrost dochodów Gminy z tytułu podatków od nieruchomości i podatków dochodowych. Podjęcie tej uchwały nie spowoduje zmniejszenia dochodów określonych w bieżącym budżecie.

 

Przewodniczący

Rady Gminy Białe Błota

                                            

                                            Bronisław Balcerowski

 

 

metryczka


Opublikował: Marek Jakubowski (8 maja 2006, 11:48:49)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1480