Protokół 27.11.2007

Protokół z posiedzenia Komisji Gospodarki,  Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska z dnia 27 listopada 2007 roku od godz. 13:00 do godz. 15 :30, w Urzędzie Gminy Białe Błota.
 
 
W posiedzeniu brali udział członkowie Komisji Gospodarki Bezpieczeństwa, Rolnictwa         i Środowiska zgodnie z listą obecności oraz Skarbnik Gminy – Lucyna Krasulak i Kierownik Referatu Finansów- Bożena Woźniak.
 
Posiedzenie prowadził Przewodniczący Komisji Janusz Walczyński, który powitał zebranych i przedstawił porządek posiedzenia
 
 
Porządek posiedzenia komisji:
1.        Omówienie materiałów na sesję;
2.        Wnioski, które wpłynęły do komisji
 
 
 
Ad.1. Omówienie materiałów na sesję
 
PODATKI
Radny Janusz Walczyński zapytał co spowodowało podwyższenie stawek podatku?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że wzrosły stawki ministerialne i dodała, że nie mamy ani najwyższych, ani najniższych stawek. Ponadto w budżecie również był zaplanowany wzrost stawek podatkowych.
Radny Bartosz Lau powiedział, że podwyżka jest duża, w stosunku do tego co było w poprzedniej kadencji.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że średni wzrost stawek podatkowych wynosi 3%.
Radny Bartosz Lau dodał, że w przypadku pozostałych gruntów jest wzrost o 11%.
Radny Janusz Walczyński spytał o ile większe są podatki w stosunku do ubiegłego roku?
Kierownik Referatu Finansów- Bożena Woźniak wyjaśniła, że informacje dot. wzrostu stawek podatkowych w stosunku do lat poprzednich znajdują się w materiałach szkoleniowych, które otrzymali wszyscy radni podczas szkolenia. Wyjaśniła, że Minister Finansów co roku ogłasza wzrost stawek podatkowych i one są określane o średni wskaźnik wzrostu cen detalicznych. Średni wskaźnik za I półrocze wynosił 2,2 % i Minister Finansów w oparciu o ten wzrost dokonał przeliczenia górnych stawek podatkowych do roku poprzedniego i określił stawki na ten rok i one zostały opublikowane 26.07.2007r. W oparciu o te stawki obliczyliśmy nasze:
-od budynków ministerialna stawka była 57 gr., a w gminie 52gr., a na ten rok ministerialna stawka 59 gr, a nasza propozycja to 55 gr.;
-od budynków pod działalność gospodarczą ministerialna stawka była 18,60 zł., a w gminie 16,30 zł., a na ten rok ministerialna stawka 19,01 zł, a nasza propozycja to 17zł. Te propozycje zostały przesłane pani Gliszczyńskiej z Białobłockiego Stowarzyszenia Biznesu, ale nie przyszły żadne uwagi.
- od budynków  prowadz. materiał siewny ministerialna stawka była 8,66 zł., my też przyjęliśmy taka stawkę, a  na ten rok ministerialna stawka i nasza wynosi 8,86 zł.;
- od budynków  dla służby zdrowia ministerialna stawka była ,3,75 zł., my też przyjęliśmy taka stawkę, a  na ten rok ministerialna stawka i nasza wynosi3,84 zł.;
-od pozostałych budynków ministerialna stawka była 6,23 zł., a w gminie 3,35 zł., a na ten rok ministerialna stawka to 6,37 zł., a nasza propozycja to 3,45.;
-od budowli stawka wynosi 2% wartości, przy czym 0,5 % dla budowli związanych z produkcją i rozprowadzaniem wody i oczyszczaniem ścieków;
-od gruntów pod działalność gospodarczą ministerialna stawka była 0,69 gr., a w gminie 0,66 gr., a na ten rok ministerialna stawka to 0,71 gr., a nasza propozycja to 0,69 gr.;
-od gruntów pod wodami ministerialna stawka była ,3,65 zł., my też przyjęliśmy taka stawkę, a  na ten rok ministerialna stawka i nasza to 3,74 zł.;
-od gruntów pozostałych ministerialna stawka była 0,34 gr., a w gminie 0,18 gr., a na ten rok ministerialna stawka to 0,35 gr., a nasza propozycja to 0,20 gr.
Radna Lidia Grzywacz spytał, czy szopki  podlegają opodatkowaniu.
Kierownik Referatu Finansów- Bożena Woźniak wyjaśniła, że szopka nie jest budynkiem trwale związanym z gruntem i  nie podlega opodatkowaniu.
Radny Bartosz Lau powiedział, że martwią go wysokości stawek w przypadku gruntów pozostałych
Kierownik Referatu Finansów- Bożena Woźniak wyjaśniła, że stawka ministerialna wynosiła 34 grosze. Zmianę podstawy opodatkowania wprowadzono w połowie roku i dlatego podatek był mniejszy.
Radna Lidia Grzywacz powiedziała, że jeżeli podatki wzrosną to nic się nie stanie, ale należy lepiej gospodarować środkami.
Kierownik Referatu Finansów- Bożena Woźniak przedstawiła propozycje pozostałych stawek podatkowych  i opłat na 2008r. Podatek rolny został ustalony w oparciu o średnia cenę skupu żyta. W przypadku leśnego podstawę stanowi cena zbytu drewna za 1 ha. Na ten rok przewiduje się 25 zł za ha, przy zastosowaniu obniżki 22 %. Od środków transportu opodatkowane są tylko samochody powyżej 3,5 tony. w przypadku opłaty targowej jest propozycja trzech stawek. Do tego roku obowiązywał podatek od posiadania psów, który zamieniono na opłatę. W ubiegłym roku stawka wynosiła 10 zł, a teraz są dwie stawki za 1 psa 12 zł, a za każdego następnego 24 zł. Ponadto w tym roku jest odrębna uchwała o inkasentach, która obowiązuje, aż do czasu zmiany. Ustawa zwalnia od podatkudrogi publiczne, jeżeli zaliczane są do kategorii dróg gminnych.
 
BUDŻET 2008r.
Skarbnik Gminy powiedziała, że budżet został przekazany radnym 15 listopada 2007r., a wstępny projekt został omówiony na szkoleniu
Radny Bartosz Lau zapytał czy te wszystkie ulice wymienione w projekcie budżetu zostaną zrobione od początku do końca za 1 200 000 zł?
Skarbnik Gminy poinformowała, że będziemy ubiegać się o dofinansowanie.
Radny Janusz Walczyński dodał, że trzeba te wszystkie budowy rozpocząć, bo w innym wypadku projekty stracą ważność.
Radny Bartosz Lau spytał, czy jak nie będzie dofinansowania z tytułu „Blisko Boisko” to czy będzie zbudowane boisko?
Radny Bronisław Balcerowski powiedział, że nie będzie wówczas boiska.
Radny Janusz Walczyński dodał, że aby móc ubiegać się o dotację musi być uchwalony budżet.
Radny Andrzej Kieroński wystąpił z wnioskiem, aby na skrzyżowaniu ulicy Czerskiej i Jutrzenki postawić znak informujący o pierwszeństwie przejazdu. Wniosek został przyjęty przez radnych.
Dodał również, że na Komisji Oświaty Kultury, Zdrowia i Opieki Społecznej wnioskował o  automatyczny system nawadniający dla boiska w Łochowie, którego koszt wyniósłby około 20 000 zł i zwiększenie o 50 000 zł  dotacji dla Klubów Sportowych.
Radny Janusz Walczyński dodał, że on z kolei wnioskował o plac zabaw dla dzieci w Białych Błotach, przy ulicy Betonowej.
Radny Bronisław Balcerowski wyjaśnił, że jeżeli chodzi o plac zabaw w Łochowicach, to będzie on zamontowany 29 listopada 2007r.
Radna Lidia Grzywacz powiedziała, że jest za boiskiem i spytała na co zostaną przeznaczone pieniądze, które zostaną zdjęte z boiska.
Skarbnik Gminy poinformowała, że najpierw musi być kosztorys i wtedy dopiero można zmniejszyć środki przeznaczone na boisko w Łochowie.
Radna Lidia Grzywacz zaproponowała przekazanie tej kwoty na przedszkole.
Radny Andrzej Kieroński wyjaśnił, że koncepcja publicznego przedszkola została odrzucona.
Radny Janusz Walczyński zwrócił się o przeznaczenie 4-5 tyś zł na rzecz Koła Wędkarskiego., które wzmocniło brzegi i postawiło pomostki na działce dzierżawionej w Białych Błotach, ale chciałoby więcej zainwestować  w ten teren, ale nie ma środków .
Skarbnik Gminy powiedziała, że nie ma takiej możliwości, żeby dać te środki, jedynie Gmina może odpowiednio zagospodarować teren.
 
Członkowie Komisji poparli wniosek Radnego Janusza Walczyńskiego i zwrócili się do Skarbnik Gminy o załatwienie wniosku zgodnie z prawem.
 
AUTOPOPRAWKI DO BUDŻETU NA 2008r.
Skarbnik Gminy przedstawiła autopoprawki do budżetu, wynikające m.in. z opinii RIO.
 
Radna Lidia Grzywacz opuściła komisję o godz. 15:00
 
Ad.2 Wnioski, które wpłynęły do komisji.
 
Radny Janusz Walczyński przedstawił wniosek pana Kryske. Radni jednomyślnie wyrazili zgodę na sprzedaż w trybie bezprzetargowym, części działki nr 152/4 położonej w Białych Błotach.
Protokołowała
Magdalena Maison                                                                                                                                                                                                                  Janusz  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Magdalena Maison (27 listopada 2007)
Opublikował: Magdalena Maison (15 stycznia 2008, 12:30:09)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1373