Protokół z kontroli zleconej przez Wojewodę Kujawsko - pomorskiego w pismie WNK.V. LG. 0554-147-08 z 14.07.2008r.


Protokół Z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Białe Błota.
 
 
Realizując zalecenia Wojewody Kujawsko Pomorskiego w piśmie
 Nr WNK.V.LG.0554-147/08 z dnia 14 lipca 2008r
 
Komisja w składzie:
Przewodniczący  Edmund Łączny
Członkowie         Bronisław Balcerowski
                            Patryk Thiede
 
Przeprowadziła kontrolę, celem ustalenia, czy zarzuty postawione Wójtowi Gminy
 w  skardze  Pana Tadeusza Grzeszczaka,  są prawdziwe.
 
       Kontrolę przeprowadzono w okresie od 15.07.2008r do 15.09.2008r.
 
W trakcie kontroli Komisja wysłuchała wyjaśnień  byłego Prezesa Zakładu Wodociągów i Usług Komunalnych Pana Krzysztofa Barczatka, pracownika gminy prowadzącego weryfikację taryf za wodę i odprowadzane ścieki a także wykorzystała informacje  przekazane na prośbę Komisji przez Wójta Gminy i obecnego Prezesa spółki Pana Krzysztofa Ruszkiewicza.
Komisja wysłuchała również dodatkowych wyjaśnień skarżącego P. Grzeszczaka
 
Komisja analizując powyższą skargę widzi dwa podstawowe wątki,  które należy wyjaśnić by dać wiarygodną odpowiedź skarżącemu.
1. Czy gmina posiadała zatwierdzone przez Radę Gminy taryfy na 2007 i 2008r?
2. Jakie są możliwości prawne by spółka realizowała zadania ujęte w budżecie gminy oszczędzając na tym wartość VAT-u?
 
Komisja Rewizyjna po głębokiej analizie dokumentów źródłowych, dokumentów prawnych a także wyjaśnień stwierdza co następuje:
Odpowiadając na pierwsze pytanie nie można stwierdzić, że na 2007r nie było aktualnych taryf na wodę i odprowadzane ścieki, ponieważ taryfy były zatwierdzone Uchwałą Rady Gminy Nr IV/23/2006 z dnia 28.12.2006r.
Jednak tego samego Komisja nie może stwierdzić o taryfach na rok 2008.
 
Opis stanu faktycznego.
W dniu 22.10.2007r ówczesny Prezes Spółki dostarczył do gminy zaadresowany na Wójta Gminy  wniosek o zatwierdzenie taryf (zał. nr1). Termin złożonego wniosku przez Prezesa ZWiUK spełniał wymogi art.24. ust.2 Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,  który nakazuje jego złożenie na 70dni przed planowanym dniem wejścia taryf w życie tj. 1-go stycznia 2008roku, a także gwarantował możliwość przedłożenia zweryfikowanych taryf w terminie 45-ciu dni Radzie Gminy do zatwierdzenia ponieważ w tym przedziale czasowym między 22 października a Sesją Rady Gminy odbytej w dniu 29 listopada 2007r minęło  38dni co również spełniało wymogi art. 24. ust.5. w/w ustawy.
Wójt Gminy dokument ten z poleceniem ustnym nakazującym weryfikację przekazała do referatu księgowości. Prezes Spółki otrzymał zadanie by do wniosku dołączył wiele innych dokumentów, które ułatwią weryfikację. Wskazane dokumenty dostarczył.
Należy dodać, że nigdy wniosek nie wrócił do Spółki.
 Komisja stwierdza to na podstawie wyjaśnień świadków ze ZWiUK i UG.(dowód taśma z przebiegu posiedzenia Komisji a także pieczęci obiegu informacji).
 Powyższe zastrzeżenie  Komisja przedstawia w związku z treścią pisma Nr SG0065/15/2008 (zał.nr2)  które  Komisja otrzymała od Wójta Gminy w dniu 05.08.2008r. W załączeniu do tego dokumentu jest pismo do Kujawsko Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego Wydział Nadzoru i  Kontroli o numerze SG0911/3/2008 z dnia 31.07.2008r.) wyjaśnienia do przeprowadzonej przez ten wydział kontroli Wójta Gminy (zał.nr3).  Pisma te Komisja otrzymała, jako odpowiedź. na pismo Komisji z dnia. 31.07.2008r.  o numerze
RGK 0065-4-19/08 (zał. nr 4)
W piśmie do Urzędu Wojewódzkiego Wójt pisze: „Wójt Gminy nie mógł wywiązać się z obowiązku przedłożenia Radzie Gminy zweryfikowanych taryf w terminie 45 dni od złożenia wniosku o ich zatwierdzenie, gdyż  ZWiUK przedłożył zweryfikowane taryfy dopiero w dniu 13.12.2007r.”.
Z tego stwierdzenia zdaniem Komisji wynikają dwa wnioski.
 Po pierwsze przekazano nieprawdziwe wyjaśnienie do Urzędu Wojewódzkiego.
 Po drugie określenie: „Wójt Gminy nie mógł wywiązać się z obowiązku przedłożenia  Radzie Gminy zweryfikowanych taryf…”, świadczy o tym, że piszący miał świadomość o  obowiązku Wójta, dotyczącym przedłożenia projektu Uchwały Radzie Gminy, by RG mogła wykonać swój ustawowy obowiązek zatwierdzenia taryf, który wynika z art.24. ust.1. Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, który mówi: „Taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy”. 
Rada Gminy nie mogła taryf zatwierdzić ponieważ nie zostały  przedstawione do zatwierdzenia.
Komisja rozpatrywała również możliwość skorzystania z art.24. ust.8 by uznać legalność taryf. Art. Ten mówi o tym, że jeżeli RG nie podejmie Uchwały w terminie o którym mowa w ust.5 tj. 45dni , taryfy zweryfikowane przez Wójta wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku. Pełna treść art.24. ust.8: „Jeżeli Rada Gminy nie podejmie Uchwały w terminie o którym mowa w ustępie 5. taryfy zweryfikowane przez Wójta wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf”.
 Komisja zwraca uwagę na dwie ważne sprawy wynikające z tego artykułu. Po pierwsze ustawodawca mówi : „Jeżeli RG nie podejmie Uchwały w terminie o którym mowa
 w ust. 5. …”. O podejmowaniu Uchwały można mówić, kiedy jest projekt Uchwały, ponieważ  projektu Uchwały nie było więc nie może być mowy o jej nie podjęciu.
Po drugie wyraźny zapis art.24. ust.5.  mówi o w/w 45 dniach ale mówi także o tym, że przypadek 70dni wejścia w życie taryf może nastąpić przy odmowie zatwierdzenia taryf przez RG. A oto pełna treść artykułu. : „Rada Gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf, w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust.2, albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami”.
 Rada Gminy także nie odmówiła zatwierdzenia taryf a więc nie zostały wyczerpane zastrzeżenia artykułu 24. ust.8 w związku z art. 24 ust.5., a co za tym idzie, nie można w tym przypadku skorzystać z art.24 ust.8.
 
Z artykułu 24-tego ust.8 wynika, że ustawodawca zadbał o to, by nie merytoryczne a często polityczne dyskusje nad wielkością taryf a także ciągnące się w nieskończoność (zapis art.24 ust.5), nie doprowadziły do ich nie zatwierdzenia przez RG a tym samym do upadku (w naszym przypadku) spółki. Jednocześnie ustawodawca nie pomija Rady Gminy i zadbał, by RG miała możliwość wglądu w wielkość taryf i sposób ich kształtowania.  Stwierdza, że RG ma możliwość ich oceny poprzez zapis art.24 ust.1: „Taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy”., a więc głosowanie nad ich zatwierdzeniem po przedstawieniu projektu Uchwały. Dopiero spełnienie warunku art.24 ust.1 upoważnia do dalszych dyskusji nad kolejnymi ustępami tego artykułu. W analizowanym przypadku ten warunek nie został spełniony. Nie przedstawiono RG taryf do zatwierdzenia. Ten wywód logiczny wynikający z głębokiej analizy przywoływanej Ustawy, potwierdza prowadzoną wcześniej głęboką analizę faktów i zdarzeń w odniesieniu do prawa i upoważnia do zapisu ostatecznego wniosku.
 
Komisja stwierdza, że na 2008 rok taryfy nie zostały przedstawione do zatwierdzenia wymóg art.24. ust.1 a więc nie są zatwierdzone a na podstawie przedstawionych faktów można stwierdzić, że aktualnych taryf na wodę i odprowadzane ścieki w Gminie Białe Błota  nie ma.
    Ponadto Komisja stwierdza, że nie buły wyczerpane procedury formalno-prawne dotyczące zatwierdzania taryf, określone w art. 24. Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.
 
Komisja  wykonała wiele czynności by wiarygodnie odpowiedzieć na pytanie drugie. Przede wszystkim Komisja  pozyskała wiedzę od księgowych  i radcy prawnego. Na podstawie tych informacji Komisja stwierdza:
Istnieje możliwość pod względem prawnym i finansowym by gminne inwestycje były realizowane poprzez ZWiUK, na czym gmina mogłaby oszczędzić wartość płaconego VAT-u.
 
                                                                            
 
                                                                                                                                                                                  
 
 
 
                                                                                      
 
 

metryczka


Wytworzył: Komisja Rewizyjna (15 września 2008)
Opublikował: Magdalena Maison (5 lutego 2010, 11:59:15)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1280